--- Jankel
Adler (1895-1949) El 26 de juliol de
1895 neix al suburbi de Tuszyn de Lodz (Polònia, Imperi Rus; actualment pertany
a Lodz, Polònia) el pintor i gravador anarquista i anarcosindicalista Jakub
Adler, més conegut per les transcripcions Yankl
Adler i Jankel Adler. Sos pares
es deien Eliasz Adler, mercader de fusta i de carbó, i Hana Laja Fiter. Fou el
setè fill d'una família jueva de 10 germans –els quals tots moriren a la Xoà– i
es crià en el hassidisme. En 1912 a Belgrad (Sèrbia) començà a formar-se com a
gravador amb un oncle seu i en 1914 s'establí a Barmen (Wuppertal, Imperi
Alemany), on visqué durant una temporada amb una germana seva i estudià dibuix
i pintura a l'Escola d'Arts i Oficis amb el professor Gustav Wiethücher. Durant
la Gran Guerra va ser enrolat en l'Exèrcit rus i fou capturat pels alemanys,
però l'alliberaren ràpidament. En 1918 s'acostà al grup editor de la revista
expressionista Der Sturm. En acabar
la guerra retornà a Lodz, on el febrer de 1919 cofundà el grup d'artistes d'avantguarda
(Moyshe Broderzon, Henoch Barczynski, Marek Szwarc, Wincenty Brauner, Yitskhok
Broyner, etc.) anomenat «Yung-Yidish» (Joves Jiddischs). També va fer costat,
en 1919, el grup artístic «Das Junge Rheinland» (La Jove Renània). En 1919
exposà les seves obres al Polski Klub Artystyczny (Club Artístic Polonès) i al
Hotel Polònia de Varsòvia. En 1920 restà una temporada a Berlín, on entrà en
contacte amb el grup editor de la revista anarquista Die Aktion, especialment amb l'artista Franz Wilhelm Seiwert, i
conegué l'estudiant d'art Betty Kohlhaas, que esdevindrà la seva companya
durant tota sa vida. En 1921 retornà a Barmen, on entrà a formar part del grup
d'artistes «Die Wupper» (El Wupper; nom del riu renà). En 1922 s'instal·là a
Düsseldorf, on esdevingué professor de l'Acadèmia d'Arts i entaulà una estreta
amistat amb els pintors Otto Dix, Paul Klee i Wasili Kandinski, entre d'altres,
i participà en la creació del grup «Die Kommune» (La Comuna), col·laborant en
l'Exposició Internacional d'Artistes Revolucionaris que se celebrà a Berlín.
També en 1922 fundà l'efímer grup Srebrny Wóz (Carro d'Argent), format per Henryk
Hirszenberg, Ignacy Hirszfang i Natan Szpigel. A Düsseldorf milità activament
en el moviment anarquista i formà part de l'organització anarcosindicalista Freie
Arbeiter Union Deutschland (FAUD, Unió Lliure dels Treballadors Alemanys). En
1926 pintà els murals de l'Institut Astronòmic («Planetarium») de Düsseldorf.
En 1928, durant l'exposició «Art alemany a Düsseldorf», una pintura seva rebé
una medalla d'or. Entre 1929 i 1930 realitzà viatges d'estudi a diversos
indrets de la Península Ibèrica i entre juliol i octubre de 1930 compartí estatge
amb el pintor Arthur Kaufmann a Mallorca (Illes Balears). Durant la campanya
electoral de juliol de 1932 publicà amb un grup d'artistes i d'intel·lectuals
esquerrans una crida urgent contra la política nacionalsocialista i per a la
unió de tota l'esquerra en un front comú antifeixista. A partir de 1933, com a
artista i com a jueu, s'enfrontà directament contra la persecució que els nazis
realitzaren contra l'art modern i contra la seva raça. En aquest any de 1933
dues pintures seves van ser exposades pels nazis al Centre d'Art de Mannheim com
a exemple d'«art degenerat». En aquesta època decidí exiliar-se i s'instal·là a
París (França), on es va veure fortament influenciat per Picasso, Max Ernst i Léger,
i entrà a formar part del cercle intel·lectual d'anarquistes que girava al
voltant de la parella formada per Marie-Louise Berneri i Vernon Richards. Durant
aquests anys realitzà nombrosos viatges arreu d'Europa (Polònia, Itàlia,
Iugoslàvia, Txecoslovàquia, Romania i la Unió Soviètica). En 1937 van ser
confiscades pels nazis 25 obres seves que pertanyien a col·leccions públiques,
com ara la Nationalgalerie de Berlin o el Museum Folkwang d'Essen, i dos se'n
mostraren en l'exposició «Der Ewige Jude» (El Jueu Etern), que se celebrà al
Museu Alemany de Munic. En 1939 pintà el quadre Homage a Durruti, que dedicà a Marie-Louise Berneri. Després d'un
temps a Canha de Mar (Provença, Occitània), en aquest mateix 1939, amb l'esclat
de la II Guerra Mundial, s'oferí voluntari en l'Exèrcit polonès que s'havia
reconstituït a França, però en 1941 va ser llicenciat per raons de salut.
Posteriorment s'instal·là a Kirkcudbright (Kirkcudbrightshire, Dumfries and
Galloway, Escòcia) i el maig de 1943 es traslladà a Londres. La mort de la seva
gran amiga Marie-Louise Berneri el 13 d'abril de 1949 a Londres l'afectà
profundament i, dies després, el 25 d'abril de 1949, Jankel Adler va morir a Whitley
Cottage (Aldbourne, Marlborough, Wiltshire, Sud-oest d'Anglaterra, Anglaterra)
d'un atac de cor; fou enterrat al Cementiri Jueu de Bushey (Hertsmere,
Hertfordshire, Anglaterra). En 1951 una retrospectiva de 81 obres seves es va
exposar a les New Burlington Galleries de Londres. --- Jankel
Adler i la seva companya Betty Kohlhaas pintats per Arthur Kaufmann (1923) --- Jankel
Adler fotografiat per August Sander (1924) ---
Jankel
Adler pintat per Otto Dix (1926) --- D'esquerra
a dreta: Gert Arntz, Jankel Adler, Frau Grobel, Marta Hegemann i Anton
Räderscheidt (Carnaval de Colònia, 1930) --- Jankel
Adler pintat per Arthur Kaufmann durant la seva estada a Mallorca (1930) --- Homage a Durruti (1939) --- Autoretrat Opus 27 (14 de gener de 1944) ---
Autoretrat
(26 de febrer de 1946) --- Jankel
Adler --- Autoretrat --- Jankel
Adler (Londres, 1947) --- Jankel
Adler ---
Jankel
Adler --- Tomba
de Jankel Adler al Cementiri Jueu de Bushey --- --- |