--- Alexandre
Mairet (1880-1947) El 23 d'abril de
1880 neix a La Tour-de-Peilz (Vaud, Suïssa) el professor, pintor, gravador xilògraf
i il·lustrador llibertari Charles Alexandre Jean-Mairet, conegut com Alexandre Mairet. Sos pares es deien
Louis Auguste Jean-Mairet i Marie Louise Prélat. Va ser criat fora de sa
família a Saint-Légier-La Chiésaz (Vaud, Suïssa) amb pagesos modests i en 1885
es reuní amb sa mare a Ginebra (Ginebra, Suïssa), on començà els seus estudis.
Entre 1896 i 1899 estudià a l'Escola de Belles Arts i d'Arts Industrials de
Ginebra, on seguí els cursos de Barthélemy Bodmer, Léon Gaud, Aldred Martin, Pierre
Pignolat i Edouard Ravel. En 1901 guanyà el primer premi en el Concurs Calame,
va fer la seva primera exposició i treballà, fins a 1907, al taller de
xilografia de Georges-Maurice Baud. Entre 1901 i 1946 participà en totes les
Exposicions Nacionals de Pintura i entre 1903 i 1907 va fer diverses estades a
Arnex-sur-Orbe (Vaud, Suïssa) i a la muntanya Dent de Lys (Friburg, Suïssa), on
compartí la dura vida dels pastors i realitzà nombroses aquarel·les. En 1905
viatjà a Alemanya. Apassionat per l'obra de Lev Tolstoi, en 1905 li va escriure
una carta d'agraïment, carta que va a ser resposta per l'escriptor rus i que
ell atresorava. En 1908 obtingué la Beca Lissignol, que va ser continuada per
altres beques del mateix llegat i que li van permetre viatjar en diferents
ocasions (1908, 1909 i 1910). Entre octubre i desembre de 1908 romangué a
Florència (Toscana, Itàlia). La primavera de 1909 la passà a Roma (Itàlia), on
treballà intensament, i aquest mateix any obtingué el tercer premi del Concurs
Calame. El novembre de 1909 exposà, amb Alexandre Blanchet, William Müller i
Albert Schmidt, al Museu Rath de Ginebra. En 1910 viatjà a Itàlia i després a
Grècia, i entre maig i juny s'estigué a Egipte. El juny de 1911 va ser nomenat
membre de la Société des Peintres, Sculteurs et Architectes Suisses (SPSAS, Societat
de Pintors, Escultors i Arquitectes Suïssos) durant l'assemblea general
d'aquesta institució que se celebrà a Aarau (Argòvia, Suïssa). Durant l'hivern
de 1911 donà el seu primer curs d'història de l'art. En 1912 obtingué la Beca
Federal de Belles Arts i l'any següent participà en l'Exposició Internacional
de Munic (Baviera, Alemanya). En 1913 publicà a Ginebra el fullet À propos de Ferdinand Hodler, en defensa
l'art monumental d'aquest pintor, de qui es considerava alumne, que havia estat
atacat per William Ritter en un article sobre una exposició celebrada a Munic.
Durant la Gran Guerra va participar en el cercle antibel·licista animat per
Romain Rolland, aleshores exiliat a Ginebra, i en aquesta època freqüentà
l'artista anarquista Frans Masereel, el sindicalista revolucionari Henri
Guilbeaux i els anarcosindicalistes Jean Cariat, Lucien Tronchet i Giovanni
Ruga. També freqüentà els cercles antimilitaristes dels russos Paul Biroukov i Anatoli
Lounatcharski. El 7 de juny de 1915 es casà a Plainpalais (Ginebra, Ginebra,
Suïssa) amb Maria Furtwengler. En 1916 fou un dels primers col·laboradors de la
revista pacifista Le Carmel, fundada
per Charles Baudouin, participant amb textos sobre art, responsabilitzant-se de
les il·lustracions i dissenyant-ne la capçalera. Entre 1918 i 1930 col·laborà
com a il·lustrador en el bimensual de Louis Bertoni Le Réveil Anarchiste, publicació per a la qual realitzà 49 xilografies.
El maig de 1918 participà en l'homenatge que els artistes ginebrins realitzaren
a Ferdinand Hodler acabat de morir. En 1919 va ser nomenat professor d'història
de l'art de l'Escola de Belles Arts de Ginebra, càrrec que ocupà fins a 1946.
També en 1919 col·laborà en La Nouvelle
Internationale. En 1921 va fer les il·lustracions per al llibre de Charles-Ferdinand
Ramuz Jean-Luc persécuté, sobre
dibuixos d'Edouard Vallet. Entre 1921 i 1922 col·laborà amb 36 xilografies en
el periòdic comunista L'Avant-Garde. Fou
un dels fundadors en 1922 de l'Associació Sindical dels Pintors, Escultors,
Dissenyadors i Artesans d'Art del cantó de Ginebra, de la qual assumí el càrrec
de secretari. Aquest mateix any decorà un pavelló a l'Edifici Electoral de
l'Exposició Nacional de Belles Arts. El 24 de juny de 1922 nasqué Suzanne,
l'únic infant que el matrimoni tingué. En 1923 el «Club des Grimpeurs» li comanà
un gravat pels seus membres i l'any següent va ser nomenat membre del comitè
central de l'SPSAS. En 1925 passà una temporada a París (França), on pintà el
Sena i el Bois de Boulogne. En aquest any projectà l'edició bimensual
d'estampes en fascicles (Le Burin, i
després Les Bois), empresa, però, que
mai no es materialitzà. En 1926 organitzà una exposició d'artistes suïssos
contemporanis a Torí (Piemont, Itàlia), guanyà el primer premi en el Concurs
per a la Decoració del Temple de la Madeleine de Ginebra i exposà al Saló de
Tardor de París. En 1927 s'encarregà de l'exposició d'artistes italians contemporanis
que se celebrà al Museu Rath de Ginebra i parlà en la seva inauguració. En 20
de novembre de 1927 inaugurà els vitralls que havia realitzat al Temple de la
Madeleine, però els frescos que hi havia projectat mai no es realitzaren. Entre
novembre de 1928 i 1941 va donar cursos a la Universitat Obrera de Ginebra,
depenent de la Unió dels Sindicats del Cantó de Ginebra. En 1929 il·lustrà el
llibre de Jean-Théodore Brutsch Le visage
pensif i va ser nomenat membre del jurat del II Saló Rhodanien de Ginebra.
Entre 1929 i 1933 fou president del Sindicat d'Artistes de Ginebra. En 1930
realitzà la nova capçalera de Le Réveil
Anarchiste i il·lustrà Cimes del
seu amic Charles Baudouin. En 1933 va ser nomenat membre d'honor de
l'Associació Sindical dels Artesans d'Art i el 17 de juliol d'aquell any entrà
al Sanatori Popular Ginebrí a Montana (Valais, Suïssa), on durant la seva
llarga convalescència pintà paisatges de la zona. En 1934, malgrat la seva
crisi personal, realitzà una exposició individual al Musée de l'Athénée de
Ginebra. Restablert, el maig de 1935 deixà Ginebra a causa de les altes
temperatures i s'establí a La Comballaz (Ormont-Dessous, Vaud, Suïssa), on
passà tots els estius següents pintant grans rams de flors. En 1938, gràcies al
seu amic l'arquitecte Ernest Vaglio, se li va encarregar la decoració de l'Edifici
Electoral de la «I Festa de Maig» i va ser nomenat professor de xilografia de
l'Escola de Belles Arts, en substitució de Pierre-Eugène Vibert. Per a la «II
Festa de Maig», celebrada l'any següent, realitzà la decoració de la façana i
de la gran sala. En 1940 va ser nomenat membre de la comissió del Gabinet d'Estampes
de l'Escola Politècnica Federal de Zuric (Zuric, Suïssa) i l'any següent va fer
xerrades radiofòniques sobre art holandès a Radio-Genève. En 1942 fou membre
fundador del grup de gravadors «Tailles et Morsures» (Pierre Aubert, Marc
Gonthier, Marcel Pointet, Albert-Edgar Yersin, etc.) i entre aquest any i 1945
fou president de la Secció Ginebrina de l'SPSAS. En 1944 va ser nomenat membre
de la Comissió d'Art Antic del Museu d'Art i d'Història de Ginebra i l'estiu
d'aquell any animà l'exposició «Graveurs et illustrateurs du XV au XVIII
siècle» que se celebrà al Museu Rath de Ginebra. En 1945 publicà el curs Histoire de l'art per als seus alumnes
de l'Escola d'Arts i Oficis de Ginebra i passà una temporada a Aeschi (Berna,
Suïssa). L'hivern de 1945 patí cataractes i l'any següent en va ser operat
satisfactòriament. L'octubre de 1946 pintà les seves últimes obres a La
Comballaz. A més de les obres citades, trobem articles i dibuixos seus en
diferents publicacions, com ara L'Art
Suisse, Aujord'hui, Curieux, Le Mondain, Pages d'Art, La Semaine, La Suisse, Les Tablettes,
La Tribune d'Orient, etc. Alexandre
Mairet va morir del 9 de febrer de 1947 a Ginebra (Ginebra, Suïssa). L'octubre
d'aquell any un número de Le Carmel
li dedicà un homenatge amb testimonis dels seus amics. En 1983 els realitzadors
Jacques Senger i Frank Pichard estrenaren el documental de la Télévision Suisse
Romande Le drapeau noir d'Alexandre
Mairet, on es palesa la importància política de la seva obra, i entre el 13
d'abril i el 19 de maig de 1984 es realitzà una exposició antològica a la
Biblioteca Cantonal de Lugano (Ticino, Suïssa). --- El
jove Alexandre Mairet amb un pensionat de sa mare (Ginebra, 1894) --- L'avi
Prélat, Alexandre Mairet, sa germana Sophie i sa mare Marie Mairet-Prélat
fotografiats per Jean Lacroix (Ginebra, ca. 1898) --- Alexandre
Mairet, a la dreta entre el cavallet i l'estàtua amb el braç en nanses, amb
altres companys a l'Escola de Belles Arts (Ginebra, ca. 1898) --- Alexandre
Mairet al seu taller, on es distingeix a l'esquerra de la foto la seva coneguda
obra La Solitude (ca. 1909) --- Autoretrat
(ca. 1914) --- Alexandre
Mairet (1934) --- Alexandre
Mairet a Montana (1935) --- Alexandre
Mairet fotografiat per Fred Spycher (Aeschi, 1945) --- --- |