--- Emil Szittya (1886-1964) El 18 d'agost de 1886 neix a Budapest (Imperi
austrohongarès; actual Hongria) el crític d'art, pintor, periodista i escriptor bohemi i
anarquista Adolf Schenk, més conegut com Emil Szittya. Sos pares es deien Ignác Schenk i Regina Spatz. En 1906
s'instal·là a París on freqüentà la bohèmia artística i els cercles
llibertaris. Entre 1906 i 1907 visqué a la colònia anarquista de Monte Verità
d'Ascona (Ticino, Suïssa). Cap al 1908 conegué l'escriptor Blaise Cendrars a
Leipzig, amb qui confraternitzà i continuà l'amistat a París. El gener de 1911
començà a publicar a París la revista anarquista en llengua alemanya Neue
Menschen (Homes Nous). L'octubre de 1912, amb Marius Hanot, Blaise Cendrars
i Freddy Sausey, publicà el primer i únic número (gratuït) de la tercera sèrie
d'aquesta publicació, però en versió francesa (Les Hommes Nouveaux. Revue
Libre). En 1914, arran de l'esclat de la Gran Guerra, s'establí a Zuric on
restà fins al 1918, participant en l'avantguarda artística i en els moviments
revolucionaris –conegué Vladímir Lenin, Lev Trotski, Karl Radek i altres
agitadors. En 1915, amb l'escriptor expressionista Hugo Kerster, publicà el
periòdic predadaista Der Mistral. Literarische Kriegszeitung (El
Mestral. Periòdic literari de combat). A partir de 1916 va ser assidu del
Cabaret Voltaire de Zuric, bressol del moviment Dadà i de tota mena de
propostes avantguardistes. En aquesta època conegué el pintor i escriptor
hongarès Lajos Kassák, amb qui publicà la revista avantguardista i
antimilitarista A Tett (L'Acte). En 1918, amb el desencadenament de la
revolució, retornà amb Kassák a Hongria. Edità, amb Karl Lohs i Hans Richter,
la revista Horizont-füzet / Horizont-Flugschriften / Horizont-Hefte, que
es publicava a Budapest, Viena i Berlín. Durant els anys vint col·laborà en
diferents publicacions berlineses. En 1923 publicà a Costança Das
Kuriositäten-Kabinett. Begegnungen mit seltsamen Begebenheiten, Landstreichern,
Verbrechern, Artisten, religiös Wahnsinnigen, sexuellen Merkwürdigkeiten,
Sozialdemokraten, Syndikalisten, Kommunisten, Anarchisten, Politikern und
Künstlern (El gabinet de les curiositats. Encontres amb estranys successos,
vagabunds, delinqüents, artistes, religiosos folls, rareses sexuals,
socialdemòcrates, sindicalistes, comunistes, anarquistes, polítics i artistes),
retrat dels artistes avantguardistes i bohemis que conegué. Fugint del nazisme,
en 1933 retornà a París on amb l'escriptor Paul Ruhstrat publicà la revista
antifeixista Die Zone / La Zone
(La Zona, 1933-1934). Amb l'ocupació
alemanya de França, marxà al Midi i participà en
la Resistència a la zona de
Llemotges. Amb l'Alliberament, retornà a París on
treballà al «Café des Deux Magots».
En 1961 conegué a París l'escriptor revolucionari Franz
Jung. Realitzà
nombrosos estudis de pintors i d'artistes, alguns en monografies, com
ara Henri
Rousseau, Paul Camenisch, Coghuf, Charles Hindenlang, Otto Staiger,
Hans
Stocker, Max Sulzbachner, Pablo Picasso, Chaim Soutine, Arthur Bryks,
Vincent
van Gogh, Marc Chagall, August Wilhelm Dressler, Otto Dix, Heinrich
Maria
Davringhausen, Oskar Kokoschka, Robert Delaunay, Ernst Wagner,
André Derain,
Robin Christian Andersen, Marie Laurencin, Michail Alexandrowitsch
Wrubel,
Albert Marquet, Leopold Gottlieb, Ernesto de Fiori, Leo von König,
Braque,
Adrion, Czobel, Compard, Auffray, Chantal, De Segonzac, Marchand, Le
Fauconnier, Utrillo, Vivin, Coubine, Rudolf Lévy, Isaac
Grünewald, Walter
Bondy, Ernst Hubert, Serna, Tischler, Kars, J. Hecht, Von Waetjen,
Wilczinsky,
Edzard, F. Rhein, Fotinsky, Masereel, Strecker, Wuestler, Bildhauer
Hoetger,
Herbert Garbe, etc. Sa companya fou Erika Wilhelmine Marie Adolphe
Drägert. Malalt d'etiquesa, Emil Szittya va morir el 26 de
novembre
de 1964 al Pavelló dels Tuberculosos de París
(França) –el certificat de defunció diu que va morir al seu domicili de XIV Districte de París. És autor de Die
Haschischfilms des Zöllners Henri Rousseau und Tatjana Joukoff mischt die
Karten (1915), Das Spiel eines Erotomanen (1920), Ein Spaziergang
mit manchmal Unnützigem (1920), Gebete über die Tragik Gottes
(1922), Klaps oder Wie sich Ahasver als Saint Germain entpuppt (1924), Henri
Rousseau (1924), Malerschicksale. Vierzehn Porträts (1925), Selbstmörder.
Ein Betrag zur Kulturgeschichte aller Zeiten und Völker (1925), Ernesto
de Fiore (1927), Hoetger (1928), Ausgedachte Dichterschicksale
(1928), Herbert Garbe et la sculpture allemande (1929), Neue
Tendenzen in der Schweizer Malerei (1929), Le paysage français
(1929), Die französische Landschaft (1929), Leopold Gottlieb
(1930), Leo von König (1931), Arthur Bryks (1932), L'art allemand
en France (1933), Notes sur Picasso (1947), Marquet parcourt le
monde (1949), Soutine et son temps (1955), 82 rêves pendant la
guerre (1939-1945) (1963), Der Mann, der immer dabei war (1986,
pòstum), Ein Spaziergang mit machmal Unnützigem. Prosa (1916-1920)
(1994, pòstum), etc. Entre el 29 d'octubre i el 30 de novembre de 1985 s'exposà
una antologia dels seus olis i guaixos a la Galerie Löcker de Viena. El seu
llegat literari es troba dipositat al Deutschen Literaturarchiv de Marbach am
Neckar. --- Emil Szittya (ca. 1900) ---
Retrat d'Emil Szittya realitzat per László
Moholy-Nagy al New York Café de Budapest --- Emil Szittya ---
Emil Szittya fotografiat per Rogi André (ca. 1950) --- Emil Szittya i sa companya Erika Drägert fotografiats per Joseph Kadar a París --- Emil Szittya (París) ---
Emil Szittya --- --- |