--- Félix
Vallotton (1865-1925) El 28 de desembre
de 1865 neix a Lausana (Vaud, Suïssa) el pintor, gravador, dibuixant,
il·lustrador, escultor, crític d'art i escriptor anarquista Félix Édouard Vallotton.
Era fill d'una família burgesa protestant i conservadora; son pare es deia
Adrien Vallotton, propietari d'una drogueria i d'una fàbrica de xocolata, i sa
mare Emma Roseng, nascuda en una família de forners. En acabar els seus estudis
de llatí i grec al Col·legi Cantonal Clàssic de Lausana, amb 17 anys, i després
de portar dos anys dibuixant i pintant, viatjà a París (França) per a estudiar
pintura. En 1882 entrà a l'Acadèmia Julian, escola privada de pintura i
d'escultura parisenca molt prestigiosa freqüentada per nombrosos artistes
postimpressionistes avantguardistes, futurs membres del moviment nabi. Amb el suport de Jules Lefèvre i
Gustave Boulanger, progressà ràpidament i el març de 1883 superà el concurs
d'accés a l'Escola de Belles Arts de París, quedant quart en una promoció de
setanta alumnes, encara que no s'integrà i continuà treballant a l'Acadèmia
Julian. En aquests anys va ser assidu del cabaret de Montmartre «Le Chat Noir».
En 1885, amb l'obra Monsieur Ursenbach,
exposà per primera vegada al Saló dels Artistes Francesos i freqüentà regularment
el museu del Louvre per a copiar els mestres, especialment Hans Holbein el Jove,
Albrecht Dürer, Leonardo da Vinci i Antonello da Messina. També en 1885
presentà l'Autoportrait al Saló dels
Camps Elisis, on obtingué una menció d'honor, i al Saló Suís de les Belles Arts
de Ginebra (Ginebra, Suïssa). En aquesta època Félix Jasinski el va introduir
en el món del gravat i va realitzar dos aiguaforts inspirats en Rembrandt i
Jean-François Millet. En 1887 presentà al Saló dels Artistes Francesos el seu Portrait de Jasinski tenant son chapeau,
obra on es desprenia dels seus ensenyaments acadèmics. Ocasionalment retornava
a Suïssa, on pintava paisatges a la regió de Vaud. Gràcies als seus gravats en
fusta i a les seves il·lustracions en blanc i negre per a la premsa, a més de
treballs de restauració i de la realització de retrats per encàrrec, es
guanyava la vida i en menys de 10 anys esdevingué un artista de reconeixement
internacional, participant en diferents salons i exposicions (Saló dels
Artistes Francesos, Saló dels Independents, Saló de Tardor, etc.). En 1889
conegué Hélène Chatenay (La Petite),
obrera en una fàbrica que esdevingué model de la seva obra i la seva companya. En
1890, arran d'una exposició d'estampes japoneses a l'Escola de Belles Arts,
començà la seva important col·lecció d'aquestes xilografies. En 1891, gràcies a
les ensenyances del pintor i gravador Charles Maurin, que també el va introduir
en l'anarquisme, renovà l'art de la xilografia i els seus gravats en fusta
exposats al I Saló de la Rosa-Creu en 1892 van ser aclamats pels nabis, grup artístic d'avantguarda (Mogens
Ballin, Pierre Bonnard, Henry Cazalis, Maurice Denis, Charles Filiger, Henri-Gabriel
Ibels, Georges Lacombe, Aristide Maillol, Paul-Élie Ranson, Adolf Robbi, József
Rippl-Rónai, Ker-Xavier Roussel, Paul Sérusier, Jan Verkade, Édouard Vuillard,
etc.) al qual s'integrà l'any següent i en la qual va ser conegut amb el nom d'«el
nabi estranger». En 1892 entaulà una
estreta amistat amb el pintor Henri de Toulouse-Lautrec. El seus gravats
publicats en 1892 tingueren una temàtica fortament llibertària, on la seva
preocupació per la «qüestió social» es materialitzà sobretot en la denúncia de
la repressió (Mur dels Federats, càrregues policíaques, manifestacions,
execucions, etc.). En 1893 exposà gravats de la sèrie Les petites baigneuses en la IV i V Exposició dels Nabis a la
galeria parisenca Le Barc de Bouteville i també aquest any l'obra Le bain au soir d'été al Saló dels
Independents. Entre 1894 i 1902 dibuixà nombrosos retrats de persones cèlebres
d'aleshores, moltes d'elles destacats anarquistes (Paul Adam, Mikhail Bakunin,
Victor Barrucand, Félix Fénéon, Fortuné Henry, Alexandre Herzen, Multatuli,
Jehan-Rictus, Max Stirner, Laurent Tailhade, Henry David Thoreau, Eugène
Varlin, etc.), que publicà especialment en La
Revue Blanche, Le Cri de Paris i Le Livre des Masques. En 1894 sortí el
seu recull de gravats Paris intense i
dos anys després en l'obra col·lectiva Badauderies
parisiennes. Les rassemblements, physiologies
de la rue, que són el reflex
de la seva col·laboració en les grans revistes satíriques de l'època (L'Escarmouche,
Le Rire, Le Cri de París, L'Assiette au Beurre, Le
Canard Sauvage, etc.). En 1894 exposà amb els nabis
a La Dépêche de Tolosa de Llenguadoc i l'any següent
al Saló
del Llibre Estètic de Brussel·les (Bèlgica). En
1895, amb Théophile Alexandre Steinlen, Louis Anquetin i Lucien
Pissarro, il·lustrà el relat de la fugida de la
presó de l'anarquista Zo d'Axa De
Mazas à Jérusalem. En aquests anys va fer costat els dreyfusards amb
dibuixos que s'editaren en diferents publicacions, com ara Le Cri de París,
Le Sifflet, La Volonté, etc. En 1896 exposà gravats i
pintures al II Saló d'Art Nouveau a la galeria de Samuel Bing, per al qual
dissenya un cartell i un catàleg. En 1897 exposà amb els nabis a la galeria d'Ambroise Vollard i entre juliol i setembre
d'aquest any visqué a la casa familiar d'Alfred Natanson a Villeneuve-sur-Yonne
(Borgonya, França). En 1899 exposà a la Galeria Durant Ruel de París. Durant
l'últim decenni de segle destacà pel seu treball d'il·lustrador, especialment
per a Le Courrier Français, L'Estampe Originale, L'Image, Le Mercure de France, La
Revue Blanche i La Revue Franco-Américaine
–de la qual fou director artístic–, i un dels seus cartells (La revue La Pépinière) va ser reproduït
en la prestigiosa publicació mensual Les
Maîtres de l'Affiche. En aquests anys també col·laborà amb dibuixos per a
revistes estrangeres, com ara The
Chap-Book, Die Insel, Jugend, Ord och Bild, Pan, Scribner's Magazine o The Studio, i realitzà gravats per a
obres de diversos escriptors (Jules Renard, Rémy de Gourmont, Octave Uzanne,
Paul Verlaine, etc.) i per a funcions teatrals (August Strindberg, etc.). Amic de l'editor i propagandista anarquista
Jean Grave, amb qui mantingué una estreta correspondència, col·laborà amb dibuixos
en les seves tómboles, il·lustrà obres seves, com ara Guerre et militarisme
(1902) i Album de lithographies des Temps Nouveaux (1903), i realitzà
les portades de 22 fullets publicats per la revista Les Temps Nouveaux
que editava. Després d'abandonar la seva amant, el 10 de maig de 1899 es
casà amb l'acabalada Gabrielle Bernheim, vídua amb tres infants de Gustave Rodrigues-Henriques
i germana de Josse i de Gaston Bernheim, uns dels galeristes més prestigiosos
del París d'aleshores. La parella passà a viure en un apartament al parisenc Bois
de Boulogne, estiuejant a Honfleur (Baixa Normandia, França) o al castell de La
Naz a Lausana, viatjant molt i vivint una vida burgesa que havia criticat de
valent durant la seva etapa bohèmia. El 3 de febrer de 1900 es naturalitzà
francès i a partir d'aquesta data abandonà progressivament el gravat i la
il·lustració per a consagrar-se a la pintura (escenes d'interior, temes clàssics,
paisatges, nus, retrats i natures mortes), una pintura molt personal al marge
del moviment nabí i dels corrents
contemporanis. En 1901 presenta teles i xilografies al Saló dels Independents i
participa en exposicions col·lectives a Suïssa (Zuric i Basilea). El número 48,
que sortí l'1 de març de 1902, de la revista llibertària L'Assiette au Beurre li dedicà un monogràfic especial dels seus
gravats sota el títol «Crimes et châtiments» (Crims i càstigs). El gener de
1903 exposà una desena de pintures en la Sezession de Viena (Àustria), que van
ser lloades per Gustav Klimt i Ferdinand Hodler. Participà amb dibuixos per a
postals en diverses campanyes polítiques, com ara contra la justícia militar
(1904) i per la pau (1907). En 1905 prengué part en la Biennal de Venècia i
viatjà a Bèlgica i els Països Baixos. En 1906 va produir una important sèrie de
nus i entre aquest any i el següent viatjà a Itàlia (Roma, Florència, Pisa i
Nàpols). En 1907 conegué la parella de col·leccionistes d'art formada per Hedy i
Arthur Hahnloser-Bühler de Winterthur, que esdevindrà la seva gran protectora –en
1936 Hedy Hahnloser-Bühler publicà la primera biografia de l'autor sota el
títol Félix Vallotton et ses amis. En
1908 exposà a la Sezession de Munic (Imperi Alemany) i en l'Exposició del Toisó
d'Or de Moscou (Imperi Rus), i l'octubre d'aquest mateix any participà en la
fundació de l'Acadèmia Ranson, amb Paul-Élie Ranson, Édouard Vuillard, Pierre Bonnard
i altres. En 1909 realitzà la seva primera exposició retrospectiva individual a
la galeria Kunstlerhauss de Zuric (Zuric, Suïssa) amb 70 pintures i una dotzena
de xilografies. Realitzà exposicions de manera regular a París i el gener de
1910 mostrà 49 obres a la Galeria Druet d'aquesta ciutat amb un catàleg amb
prefaci de l'escriptor anarquista Octave Mirbeau. Aquests són anys d'esplendor,
on participà en nombroses exposicions internacionals a Europa (Londres, Praga,
Estocolm, Moscou, Odessa, Kiev, Sant Petersburg, etc.) i a Amèrica. En 1911
viatjà per Alemanya, visità els seus museus (Colònia, Berlín, Dresden i Munic)
i exposà a França i amb la «Münchner Sezession», participant en una exposició
internacional a Roma. En 1912, amb els seus companys nabis Pierre Bonnard, Ker-Xavier Roussel i Édouard Vuillard,
rebutjà la «Legió d'Honor», i aquest mateix any participà en una exposició
d'art francès a Sant Petersburg. A Suïssa la seva pintura va ser especialment
divulgada comercialment per son germà Paul, director des de 1913 de la sucursal
de la Galeria Bernheim-Jeune a Lausana, futura Galeria Paul Vallotton. El març
de 1913 viatjà a Rússia, on pintà alguns paisatges, i l'any següent participà
amb quatre teles en l'Exposició Nacional Suïssa a Berna, fet que fou molt
polèmic ja que aleshores era ciutadà francès. Fortament impressionat per
l'horror de la Gran Guerra, intentà allistar-se, però va ser rebutjat per la
seva avançada edat, encara que pogué anar-hi en «missió artística», convidat
pel Ministeri de Belles arts i de la Guerra, al front de Xampanya el juny de
1917 i trobar en el conflicte bèl·lic una nova font d'inspiració (Le crime chatié, 1914 i C'est la guerre!).
La guerra va repercutir de manera preocupant en les vendes. Amb un diagnòstic
de càncer de còlon, l'hivern de 1920 s'instal·là a Canha de Mar (Provença,
Occitània), encara que viatjà per diversos indrets (Bretanya, Normandia, vall
del Sena, Dorgonya, sud del Loira, etc.) en els anys següents. En aquesta època
es va veure influenciat per les noves tendències avantguardistes (surrealisme,
pintura metafísica, nou realisme, etc.). Va exposar amb Eugène Druet, el seu
marxant habitual, i en 1925 en el nou Saló de les Tulleries de París. Des del
punt de vista literari des del 1882, data de la seva arribada a París, va
escriure regularment un diari, però al final de sa vida expurgà totes les
pàgines anteriors a 1914; també va escriure una trentena d'articles de crítica
literària (La Gazette de Lausanne) i
textos sobre art, assaigs, algunes novel·les, com ara La vie meurtrière (1907-1908, obra amb trets autobiogràfics
publicada pòstumament en 1927 en Le
Mercure de France i en 1930
en llibre), Les soupirs de Cyprien Morus (1945, pòstuma) i Corbehaut (1970, pòstuma), i 10 peces teatrals. Félix
Vallotton va ser hospitalitzat el novembre de 1925;
després d'una operació, va morir, tres dies després, el 29 de desembre de 1925 a
l'Hospital de Neuilly (Neuilly-sur-Seine, Illa de França, França) i va ser
enterrat al cementiri de Montparnasse de París. Per a l'estudi i la difusió de
la seva obra (més de 1.700 pintures, uns 250 gravats, centenars
d'il·lustracions impreses en revistes i llibres, i moltíssims dibuixos), en
1998 es va crear la «Fundació Félix Vallotton» a Lausana. ---
Félix
Vallotton fotografiat per Francis de Jongh --- Félix
Vallotton (ca. 1897) ---
Els
nabis. D'esquerra a dreta: Ker-Xavier
Roussel, Édouard Vuillard, Romain Coolus i Félix Vallotton (1899) --- Félix
Vallotton en un detall de l'anterior fotografia ---
Félix
i Gabrielle Vallotton en una foto del propi Félix Vallotton (Lausana, maig de 1899) ---
Félix
i Gabrielle Vallotton 1911 (Honfleur, 1911) --- --- |