--- Lorenzo
Viani (1882-1936) L'1 de novembre de
1882 neix a Viareggio (Toscana, Itàlia) el pintor, gravador i escriptor
anarquista Lorenzo Viani. Sos pares es deien Rinaldo Viani i Emilia Ricci.
Passà la seva infància a la Villa Reale de Viareggio, ja que son pare treballava
al servei de Carles de Borbó. Només va estudiar fins al tercer grau de
primària, donat la seva incapacitat de suportar la disciplina escolar. Quan son
pare va ser acomiadat, la família Viani conegué la misèria. En 1893 entrà a
treballar com a aprenent en la barberia de Fortunato Primo Puccini, on conegué
personatges importants, com ara Leonida Bissolati, Andrea Costa, Menotti
Garibaldi, Giacomo Puccini, Gabriele D'Annunzio. També va conèixer el pintor
Plinio Nomellini, que exercí una gran influència sobre la seva formació
artística. Començà a dibuixar i un retrat que va fer al music Giovanni Pacini
fou molt popular. Quan tenia 12 anys va sentir a la plaça del seu poble la
història de de l'anarquista Sante Geronimo Caserio, contada per un «poeta
errant», probablement Pilade Salvestrini, una experiència tant forta que a
partir d'aquell moment es declarà llibertari. Entrà en contacte amb els cercles
anarquistes del seu poble, importants aleshores, i amb llibertaris més amb més
edat, com ara el professor Giuseppe Di Ciolo, escultor de talent que fundà una
escola d'arts i oficis i l'associació «In arte libertà»; el violinista i barber
Narciso Fontanini, amb qui entrà com aprenent; o Guglielmo Morandi, que havia
lluitat amb Amilcare Cipriani per la llibertat de Grècia. Aquest grup
anarquista organitzà una manifestació per al Primer de Maig de 1893 a Viareggio
i cridà Pietro Gori perquè fes una conferència sobre la qüestió social que
tingué un gran ressò. Pietro Gori retornà a començaments de març de 1898 en un
acte per rememorar Felice Cavalloti quan el seu fèretre passà pel poble; en
aquest acte intervingué Lorenzo Viani recordant l'anterior visita de Gori. En
aquells anys altres destacats anarquistes passaren per Viareggio en missió
propagandística, com ara Ulisse Barbieri, Giovanni Gavilli o Salvestrini. També
tingué relació amb Vico Fiaschi i Luigi Salvatori. El seu domicili i «Il Casone»,
un edifici semiabandonat al carrer Pinciana on vivien vagabunds i persones fora
de la llei, esdevingueren els llocs de reunió dels joves anarquistes del poble.
Entre 1900 i 1903, per consell del seu amic i pintor Plinio Nomellini, estudià
a l'Acadèmia de Belles Arts de Lucca (Toscana, Itàlia), on conegué Moses Levy i
Spartaco Carlini. Cap el 1900, a «Il Casone», es constituí el grup socialistaanarquista
«Delenda Carthago» –«Delenda est Carthago,
és una frase atribuïda a Cató el Vell sinònim de «guerra total»–, on a més
d'ell participaren Egisto Ghilarducci, Ovidio Canova i Manlio Baccelli, entre
d'altres. La primera aparició pública d'aquest grup tingué lloc en la cerimònia
de commemoració de Giuseppe Verdi; la policia, desconcertada, demanà que els
joves s'identifiquessin i va ser detingut juntament amb Ovidio Canova. El juny
de 1901 membres del grup «Delenda Carthago» (Lorenzo i Mariano Viani, Ovidio
Canova, Manlio Baccelli, etc.) signaren un manifest publicat en el periòdic
anarquista L'Agitazione en
solidaritat amb Errico Malatesta i altres companys, processats a Ancona
(Marques, Itàlia). Per iniciativa dels joves de «Delenda Carthago», el setembre
de 1903 es realitzà una manifestació en honor de Percy Bysshe Shelley, que
causà un gran escàndol, i s'imprimí un número únic d'un periòdic amb un retrat
dibuixat per Viani. En aquest acte intervingué l'anarquista pisà Gino Del
Guasta i a partir d'aquell moment mantingué una estreta relació amb el grup
anarquista de Pisa (Toscana, Itàlia). En 1904 va ser admès a l'Escola Lliure de
Nu, contigua a l'Acadèmia de Belles Arts de Florència (Toscana, Itàlia), on
seguí els cursos d'Arturo Calosci i de Giovanni Fattori, però sempre demostrant
la seva indisciplina acadèmica. En aquesta època col·laborà amb il·lustracions
en les revistes Precursor. Rivista
quindicinale anarchica i Repubblica
d'Apua i es relacionà molt amb el pintor Plinio Nomellini i el poeta
Ceccardo Roccatagliata Ceccardi, ambdós anarquistes i que vivien en poblacions
properes. A Torre del Lago (Toscana, Itàlia), entrà a formar part de la
«Compagnia della Bohème» (Societat de la Bohèmia), on freqüentà Giacomo
Puccini, qui tractava amb ironia els seus dibuixos, i Plinio Nomellini. Amb
Ceccardo Roccatagliata Ceccardi col·laborà en el diari maçó i anticlerical Il Popolo, fundat a Florència per Luigi
Campolonghi, i que reté un homenatge el febrer de 1907 a Giordano Bruno. En
aquesta època conegué l'escriptor anarquista Enrico Pea i el literat Pietro
Ferrari. Quan el grup «Delenda Carthago» deixà d'existir és creà el grup
anarquista «Né Dio né patrone» (Ni Déu ni amo). Exposà alguns dibuixos en la
VII Biennal de Venècia (Vèneto, Itàlia) i participà en l'Exposició Nacional
d'Art Humorístic de Messina (Sicília), on rebé la seva primera medalla. El
novembre de 1907, amb Luigi Campolonghi, edità a Gènova (Ligúria, Itàlia) la
revista La Fionda, on denuncià
mitjançant dibuixos el militarisme i el clericalisme. A començament de 1908
col·laborà en la publicació genovesa La
Pace, d'Ezio Bartalini. També a Gènova preparà les il·lustracions de llibre
de Fransuà Muratorio I ribelli. Aquest
any de 1908 fou molt important per a ell, ja que, a més d'anar per primera vegada
a París (França), participà activament en les mobilitzacions de suport de la
gran vaga pagesa parmesana, que jugarà un paper molt important en la seva novel·la Ritorno alla patria. A París pogué visitar una retrospectiva de Van
Gogh, visqué a «La Ruche» i es relacionà amb molts artistes, fins i tot
Picasso. De bell nou a Viareggio, després de la seva estada parisenca,
reprengué la seva militància en el moviment llibertari local i promogué
manifestacions de solidaritat amb Francesc Ferrer i Guàrdia i contra la visita
del tsar. Juntament amb el republicà Pietro Nenni, parlà en l'acte celebrat el
25 d'octubre de 1909 al Politeama de Viareggio per protestar contra l'autòcrata
rus, reunió que va ser interrompuda pel delegat de la seguretat pública. Dies
després es va convocar un nou acte per protestar contra aquesta mesura on, a
més dels dos citats, intervingueren l'anarquista Domenico Zavattero i el
socialista revolucionari Luigi Salvatori. Entre desembre de 1911 i meitat de
gener de 1912 s'estigué a París, on conegué destacats anarquistes, com ara Luigi
Campolonghi, Amilcare Cipriani, Alceste De Ambris –qui exercí una forta i
especial influència en la seva personalitat–, Jean Grave i Octave Mirbeau,
entre d'altres. La resposta popular contra la guerra imperialista de Líbia i la
creació de l'anarcosindicalista Unió Sindical Italiana (USI), donà un nou
impuls al moviment anarquista i ell prengué part en l'agitació amb les seves
il·lustracions. El febrer de 1912 col·laborà amb dibuixos en l'àlbum d'Alceste
De Ambris Alla gloria della guerra!,
que va ser imprès a la Cambra del Treball de Parma (Emília-Romanya, Itàlia) i
tingué una gran difusió en els ambients subversius. Per aquesta obra va ser
detingut i empresonat, i només va poder aconseguir la llibertat gràcies al
suport de Luigi Salvatori i altres amics, però va ser processat per «injúries a
l'Exèrcit i les institucions», augmentant així la seva popularitat entre el
moviment antibel·licista. A partir d'aquest moment, les seves obres seran
habituals en la premsa obrera (Bandiera
del Popolo, Il Cavatore, L'Internazionale, Lavoratore, Versalia,
etc.). El maig de 1912 un informe policíac deia d'ell: «Forma part del grup
anarquista d'aquesta ciutat i és un dels caps més influents. És íntim dels seus
correligionaris Pietro Fabiani i Ovidio Canova, individus violents i perillosos.».
La seva popularitat és tal que va ser nomenat president del gran míting contra
la guerra que se celebrà al Politeama de Pisa. Col·laborà amb Ovidio Canova en
el ressorgiment de la Cambra del Treball local que encaminaren cap a l'acció
directa en estreta conjunció amb la Cambra del Treball de Carrara (Toscana,
Itàlia) dirigida per Alberto Meschi. En aquesta època conegué Giovanni Papini,
Giuseppe Ungaretti, Giosuè Borsi i Ottone Rosai. Per deixà clar el seu
compromís, traslladà el seu taller d'artista a una de les estances de la Cambra
del Treball de Viareggio. En aquesta època participà activament, amb Alberto
Meschi, Savatori Bachini i Virgilio Salvatore Mazzoni, en el fort moviment
vaguístic que es donà aleshores. Presentà, en nom dels grups anarquistes de La
Versilia (Toscana, Itàlia), Errico Malatesta que parlà a Viareggio i a
Pietrasanta sobre el tema de l'organització anarquista. El febrer de 1915 va
fer costat Cesare Battisti en un tumultuós míting al Politeama de Viareggio,
exposà xilografies en la III Secessió de Roma i entre octubre i novembre
d'aquell any mostrà, gràcies al suport de Franco Ciarlantini, 624 obres al
Palazzo delle Aste de Milà. En 1916 va ser cridat a files i, després de
participar en diversos fronts bèl·lics, en 1919 va ser llicenciat; durant
aquests tres anys, sempre que pogué, no aturà de dibuixar i de pintar. El 2 de
març de 1919 es casà amb Giulia Giorgetti i s'instal·là a Montecatini (Toscana,
Itàlia), on ella treballava de mestra d'escola. Durant la postguerra, després
de fluctuar entre posicions extremes, s'acostà als socialistes i entrà en
l'òrbita de Gabriele D'Annunzio, que es presentava com a la solució de la crisi
italiana. L'agost de 1922 s'encarregà de l'edició d'un únic número (P. B. Shelley) dedicat al centenari de
la mort a Viareggio de Percy Bysshe Shelley; en aquesta publicació
col·laboraren Alceste De Ambris i Gabriele D'Annunzio. Arran de la «Marxa sobre
Roma» (octubre de 1922), per influències de Franco Ciarlantini, socialista
revolucionari que es passà al feixisme i que s'encarregava de «reclutar»
artistes i intel·lectuals per a la seva nova fe, s'acostà als cercles culturals
feixistes, on es podia publicar sense dificultats. En 1925 sortí el seu llibre Parigi, on testimonià la seva estada
parisenca i en 1926 donà classes a Renato Santini. En els primers mesos de 1927
inicià la seva col·laboració regular amb el diari Il Corriere della Sera, dirigí la revista Riviera Versiliese i publicà I
vàgeri. El 27 de maig de 1927 inaugurà a Viareggio el Monument als Caiguts
per la Pàtria «I Galeottus», realitzat conjuntament amb Domenico Rambelli. En
aquest mateix any publicà en el diari Il
Popolo Toscano, una mena de reconstrucció de la seva trajectòria
revolucionària que plenament encaixava amb el feixisme. No obstant això, els
feixistes locals no van veure amb bons ulls aquesta «conversió», ja que sempre
s'havia comportat irreverentment amb la classe notable del poble. En 1928
publicà Angiò uomo d'acqua i Roccatagliata, exposà 11 obres en la XVI
Biennal de Venècia i una important selecció de la seva producció al Palazzo
Paolina di Viareggio. En aquesta època començaren els seus atacs d'asma i hagué
de freqüentar diferents centres de salut. En 1930 publicà la seva novel·la
autobiogràfica Ritorno alla patria,
que fou premiada, ex aequo amb
Anselmo Bucci, amb el Premi Viareggio; també publicà Il figlio del pastore. En aquest 1930 participà en la XVII Biennal
de Venècia i en una exposició al Palazzo Paolina de Viareggio que va ser
inaugurada amb un discurs de Filippo Tommaso Marinetti. En 1931 exposà Il volto santo en la I Quadriennal de
Roma, on el mateix Benito Mussolini mostrà un gran interès per l'obra i per
l'autor. L'agost de 1931 exposà les seves obres a l'Stablimento Nettuno de
Viareggio. En 1932 publicà Il «Bava»,
obra inspirada en les gestes del navegant Raffaello Martinelli, i exposà en la
XVIII Biennal de Venècia, i també a Liorna i a Viareggio. La revenja dels
notables del seu poble vingué a finals de 1932 quan el van acusar d'haver
orquestrat una campanya de desprestigi contra l'alcalde Salviati i es va veure
obligat, fugint d'una anunciada agressió, a la casa de repòs de Nozzano
(Toscana, Itàlia) amb l'excusa dels continus atacs d'asma que li turmentaven; a
Nozzano va romandre mesos dedicat a retratar els infeliços reclosos en un
manicomi veí. Aquestes obres de l'anomenat «Cicle de Nozzano», que expressen
desesperació i dolor, van ser exposades l'estiu de 1933 a Viareggio. En 1934,
en un últim acte de rebel·lia anarquista, rebutjà el gran honor de pertànyer a
l'Acadèmia d'Itàlia. Lorenzo Viani va morir, d'un violent atac d'asma que li va
afectar el cor, el 2 de novembre de 1936 a Òstia (Roma, Laci, Itàlia), on
realitzava una sèrie de murals per al Col·legi «IV Novembre» d'Òstia que havien
de ser inaugurats l'endemà per Benito Mussolini. Quatre anys més tard, amb motiu
de recaptar bronze per a la empresa bèl·lica, els feixistes intentaren destruir
el «Monument als Caiguts», ja que veien en ell la exaltació «d'un subversiu
posés per la idea d'un comunisme incendiari», però la demolició va ser impedida
per «disposicions superiors» que arribaren en l'últim moment des de Roma. --- Lorenzo
Viani --- Lorenzo
Viani --- Lorenzo
Viani (ca. 1908-1910). «Je susi las de souffrir» (Estic cansat de sofrir) --- Lorenzo
Viani (esquerra) i Umberto Vittorini durant la Gran Guerra --- Lorenzo
Viani --- Lorenzo
Viani (dreta) amb Umberto Onorato a la platja de Viareggio (agost de 1934) --- Lorenzo
Viani amb sa família --- D'esquerra
a dreta: Ruggero Sargentini, Fortunato Bellonzi i Lorenzo Viani (Òstia) --- --- |